Savages (2012)

Oliver Stone’s nieuwste film is er één die het publiek nogal verdeelt, want ten eerste is het een combinatie van film noir-elementen en de heerlijke Californische zon, wat een vrij aparte combinatie oplevert. Daarnaast is het ook een wat pulp-achtig en snel gemonteerd ‘Quentin Tarantino meets Tony Scott‘-achtig spektakel met een onverwachte liefdesdriehoek die homofoben schijnbaar angstig en/of agressief maakt, maar de grootste discussie over deze film gaat toch over het aparte einde, dat mij initieel ook erg cheap over kwam, maar Stone kennende zou dat wel eens ’n hele andere betekenis kunnen hebben.
Maar juist door deze discussie toont het vooral dat Stone weer eens ’n risico heeft durven nemen, en dat waardeer ik sowieso al…

Voordat ik echter iets meer over dat einde ga vertellen: ik vond Savages ook gewoon ’n vette film. De locaties (Laguna Beach, Malibu, San Diego, Chula Vista, …) zijn prachtig, de acteurs grotendeels goed op hun plek en in elk geval allemaal erg cool en het getoonde geweld is heftig en af en toe snoeihard. Daarnaast zit er ’n interessante en mogelijk erg scherpe kritiek op de war on drugs in, en ik denk dat vrijwel iedereen die moeilijk doet over het einde dát stuk helemaal over ’t hoofd heeft gezien.

Het verhaal
Trouw aan ’t boek van Don Winslow (uit 2010..!) laat Stone een voice-over uitleggen wie wie nu allemaal is. De stem is van Ophelia, die zich liever gewoon O laat noemen en gespeeld wordt door Blake Lively, sinds kort mrs. Ryan Reynolds. O zit in ’n driehoeksverhouding met de Irak- en Afghanistan-veteraan Chon (Taylor – John Carter, Battleship – Kitsch), die z’n agressie nergens onder stoelen of banken steekt, en Ben (Aaron – Kick-Ass, Nowhere Boy – Johnson), een afgestudeerd bedrijfskundige en botanist met ’n voorliefde voor humanitaire projecten. Samen hebben ze ’t voor elkaar gekregen om marijuana te kweken met ’n THC-gehalte van maar liefst 33%, en het schijnt dat dat niet alleen erg hoog is, het trekt ook de aandacht van het Baja-kartel net over de grens met Mexico. Een voorstel wordt gedaan, waarin de kerels hun onafhankelijkheid uiteindelijk natuurlijk gaan verliezen aan het kartel, maar voordat ze de kans krijgen om ’t af te wijzen danwel te accepteren wordt O ontvoerd, en dan knalt de poep tegen de spreekwoordelijke ventilator.

Savages - Salma Hayek, Demián Bichir en Benicio Del Toro

Aardige topcast
Wat volgt is een aardig kat en muis-spel waarin ook Benicio Del Toro (als main thug van het Baja-kartel), DEA-agent John Travolta én hoofd van ’t kartel Elena (Salma Hayek) voorbijkomen. Voor de oplettende kijker is de opmerkelijkste rol misschien wel die van Demián Bichir, die afgelopen februari nog ’n Oscarnominatie ontving voor z’n rol in A Better Life, maar zijn rol hier is best klein, al kent hij Greg Nicotero na deze film wel aardig goed, verwacht ik…
Wat me ook opviel, was hoe Aaron Johnson volwassen begint te worden, en na het spelen van een wannabe superheld én John Lennon wéér ’n totaal andere rol neerzet. Taylor Kitsch doet niet heel veel meer dan de coole gast met ’t korte lontje uithangen, maar dat past in deze film wel (in Battleship irriteerde ik me aan hem, hier niet). Blake Lively is en blijft ’n topwijf, die net als in The Town weer lekker rauw is, maar daarnaast ook perfect gecast als Californian babe (wat ze ook daadwerkelijk is, btw…).

SavagesDit is overigens Winslows tweede boek dat verfilmd is. Z’n eerste boek (Bobby Z, met o.a. Paul Walker) leverde ’n veel slechtere film op, en dat is ook grotendeels de verdienste van Stone. Hij past Winslows einde letterlijk en zichtbaar aan, waar dus veel mensen ineens door gingen steigeren in zowel de sneak-zaal als op IMDb. Maar omdat ik Stone nog altijd graag wat meer credits geef en ik voelde dat hij hier wel eens iets meer mee bedoelde, bleef dat in m’n hoofd malen, en zou hij niet vrij scherp en behoorlijk recalcitrant met onze verwachtingen spelen, in combinatie met het feit dat de war on drugs tegenstanders nodig heeft..? En dat als die allemaal uitgeschakeld worden er niets meer aan deze ‘oorlog’ te verdienen valt? Misschien wat vergezocht, en ik weet ook niet or that’ll hold up in court, maar ik verwacht dat Stone er meer mee wilde zeggen dan aan de wereld tonen dat hij de kluts kwijt was aan ’t eind van deze meer dan twee uur durende film…
En wat is de betekenis van (Hamlets) Ophelia, zoals O eigenlijk heet, in deze…? Met ’n beetje goede wil zijn er namelijk meer overeenkomsten te vinden dan enkel de door O gegeven reden om haar naam te veranderen…

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt1615065

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *