The Town (2010)

Na Gone Baby Gone toont Ben Affleck weer een interessante regisseur te zijn met The Town. In deze goedgemaakte bankoverval-thriller laat ie vooral zien dat die eerste film geen ‘lucky shot’ was, ook al heb ik wel m’n aanmerkingen hoor…

Weet je, als The Town een Braziliaanse, Belgische, Canadese of Franse film zou zijn, dan zou iedereen hem ongelooflijk geweldig vinden. Dat dacht ik in elk geval na afloop van de sneak. Omdat het echter een Amerikaanse film is, ben ík in elk geval kritischer. Want bij de videotheek namen ze het me niet allemaal in dank af toen ik kritisch was op 36 Quai des Orfèvres (a.k.a. Department 36) of Loft. Ik vind dat namelijk genrefilms die ze in Hollywood veel beter maken. The Town is dan zo’n Hollywood-variant, en dus moet ie – volgens mijn ’theorie’ – ook een stuk beter zijn, vanwege de ruime ervaring. Dat is ie dan ook wel deels, maar een film laten financieren door een Hollywood-studio heeft ook z’n mindere kanten…

Maar eerst de positieve kanten. Ben Affleck is behoorlijk goed met z’n acteurs. Jeremy – The Hurt Locker – Renner speelt ‘Jem’ met een intensiteit die je vooral in één scène in je armleuning doet knijpen. Rebecca – Vicky Christina Barcelona – Hall blijft die ‘girl-next-door’ die niet alleen nét iets te mooi is, maar die je ook wel eens door elkaar wilt schudden zodat ze los komt. Bij Jon Hamm denk ik niet aan Mad Men (want dat kijk ik niet), maar wel aan een SNL-sketch die ik zojuist wilde uitleggen, maar vanwege het niet-naar-deze-tekst-vertaalbare-karakter mij op ‘backspace’ liet drukken. Chris Cooper heeft nog een kleine rol, en Pete Postlethwaite speelt misschien wel de gaafste rol. In twee scènes toont ie weer eens aan hoe trots Antonie K. had mogen zijn om in een film met hem te hebben gespeeld. En dan is er nog Blake Lively, die ik ook alleen als host van een SNL-aflevering kende, maar de meiden schijnbaar van Gossip Girl en The Sisterhood of the Traveling Pants. Maar boy o boy, ze toont hier aan niet alleen maar een mooi meisje te kunnen spelen…

Okay, de film gaat over een groepje bankovervallers in Charlestown, Boston. Schijnbaar wonen er nergens in de wereld meer bankovervallers per vierkante kilometer, maar mogelijk komt dat ook doordat ze in Juarez (Mexico) of Mogadishu (Somalië) niet zoveel banken hebben? Whatever, ergens in een diepere laag van het verhaal heeft dat ook wel weer een betekenis, ook al is het niet-bevredigend uitwerken van die diepere laag één van m’n grootste aanmerkingen op deze film. Want ergens dacht ik wel: “Hoe moeilijk is het om een ‘normaal’ leven te leiden als je moeder je op je zesde verlaat en je pa voor 40 jaar de gevangenis in moet?”. Als in: het verhaal wil wel iets meer doen met die onmogelijkheid van het vermijden van een crimineel bestaan, maar het lijkt alsof Ben Affleck uiteindelijk ook z’n financiers tevreden moest houden, en de tijd die in het verdiepen van dat gegeven had kunnen zitten, zit nu in Heat-wannabe ‘shoot-outs’ en achtervolgingen. En dat is een beetje jammer…

Toch blijft The Town een film die de actie-thriller liefhebber zeker zal bekoren. Ook al heeft Affleck schijnbaar z’n imago tegen, want na afloop vroeg iemand zich ook hardop af waarom hij nog steeds in films speelt. Een mening die ik overigens helemaal niet deel, ook al kiest ie de laatste jaren z’n rollen als acteur niet al te best.
Mede daarom raad ik ‘m aan om zeker ook als regisseur door te gaan, want op Gone Baby Gone en The Town als eerste twee films zullen veel nieuwe regisseurs best jaloers zijn…

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0840361

Een antwoord op “The Town (2010)”

  1. Ik zei het al meteen na Gone Baby Gone: Na al die jaren weet Ben eindelijk wat ie moet doen in Hollywood. En hij heeft alles wel geprobeerd, zelfs J-Lo.

    Hoewel ik het deels met de negatievere kanttekeningen van filmofiel eens zou kunnen zijn heb ik me bij deze film helemaal nergens aan gestoord. Ik had na Gone Baby Gone inderdaad ook stiekum gehoopt dat wat meer de diepgang opgezocht werd, maar The Town is zo vakkundig gemaakt dat je die diepgang ook weer niet mist. Ik heb door tijdgebrek helaas de theatrical version gekeken, misschien dat de toch aanzienlijk langere extended version Ben’s karakter wel meer uitdiept.

    Maar nogmaals, echt nodig heeft de film het niet, puur bekeken als misdaadthriller heeft deze alles wat je ook van een film van bijvoorbeeld Michael Mann zou kunnen verwachten. Blijven regisseren Ben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *