Body Language (2011)

Natuurlijk kan ik zeggen dat ik absoluut niet tot de doelgroep behoor, maar dat zou te makkelijk zijn. Ik weet ook dat films als You Got Served e.d. het bij een bepaalde doelgroep behoorlijk goed doen, maar zulke films krijgen op IMDb wel rond de 2,5 – 3,0. Dat lage punt doet vaak niks af aan de dansscènes, want daarvoor worden deze films vaak enkel gekeken. Maar ook over de manier waarop die in beeld zijn gebracht in Body Language heb ik genoeg aan te merken. Terwijl de dansers afgelopen vrijdag bij de uitreiking van de Gouden Kalveren lieten zien wel degelijk goed te kunnen dansen. Verschil tussen die uitzending en deze film is dat de camera bij die uitzending veraf stond (en misschien zelfs wel ‘statisch’ was), maar in Body Language zit ie ook nog eens veel te dicht op de huid. Zoiets doe je als de dansers niet zo goed zijn, om hun gebrek aan talent te verdoezelen. Maar na afgelopen vrijdag weet ik dat ze wél kunnen dansen, dus dan is het jammer dat de makers dachten dat dichter erop en veel bewegen positief zou werken, maar het werkt juist averechts. Waarmee ze precies datgene dat het kijken van dit soort films de moeite waard maakt eigenlijk grotendeels verpesten.

Ik was erg onaangenaam verrast toen deze film afgelopen dinsdag in de sneak draaide. Het enige dat ik leuk vond, is dat ik één van de hoofdrolspelers ken. Daarom bleef ik ook zitten, want binnen twee minuten kromden m’n tenen zich al meermaals. Ik moet toegeven: toen ik zojuist de trailer een keer bekeek viel me wel de enorme energie op die in de film zit. Dat is zeker een pluspunt. In een aantal scènes werkt dat ook wel goed, maar aan het begin van de film moest ik wel lachen toen een viertal dansers hun moves niet leken te kunnen onderdrukken. Dat gebeurt overigens wel vaker in de film, dat ze plotseling in dansen uitbarsten als ze hun emoties eruit moeten gooien. En in een wat surrealistischere film kan dat ook erg mooi werken (denk aan Pina), maar in deze film is het lachwekkend. Ben bang dat al die energie (van makers én dansers) misschien wel in de weg heeft gezeten om heel even de rust te nemen om een goede film neer te zetten.

Ik weet dat deze film echt wel mensen naar de bioscoop zal trekken. En dat ik niet tot de doelgroep behoor slaat eigenlijk ook nergens op, want van een film als Rize heb ik wel keihard genoten. Ook was ik een half jaar geleden toevallig bij het NK Breakdance, en ook daar was ik meer van onder de indruk. Grootste probleem van deze film is de regie en de cameravoering. De acteurs lijken als in een soap precies de dingen te zeggen die ze moeten zeggen, maar de timing klopt vrijwel nergens, waardoor bijna elke dialoog ongeloofwaardig wordt. Het scenario bevat dan wel alle dramatische elementen die zo’n film dient te bevatten, maar ook dat lijkt allemaal te gehaast uitgewerkt te zijn. Niet verrassend schreef de scenarist eerder Spion van Oranje en Moordwijven

Oh ja: het verhaal gaat over een aantal dans-crews die op Schiphol verzameld zijn om mee te gaan doen aan de ‘Battle of Broadway’ in New York. Heel politiek betrokken wordt er in de vertrekhal gemeld dat de subsidie is ingetrokken en dat het niet doorgaat, terwijl iedereen zijn of haar ticket al heeft gekregen (??). Iedereen teleurgesteld, behalve de vijf helden die besluiten om tóch te gaan. Als in: ze hebben het ticket al, dus waarom zouden ze niet gaan? In het vliegtuig besluiten ze dan maar als één crew te gaan meedoen. En hoe lullig is het voor al die andere crews als blijkt dat dit zootje ongeregeld, dat ook nog eens continu met elkaar in de clinch ligt en tot op de dag van de wedstrijd zelf nog geen routine succesvol ingestudeerd heeft toch in de finale komt?

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan zeur ik alleen nog maar meer. 16-jarige meiden zullen zich toch niks van mijn mening aantrekken, dus deze film zal in die doelgroep wel succesvol worden. De uitstraling van de poster en de energie die je in de trailer voelt werkt wel. Jammer dat de passie en energie van de dansers niet beter in banen is geleid, want nu is het gewoon een slechte film geworden…

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt1920862

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.