Eerlijk is eerlijk: het duurde even voordat ik er ‘in’ kwam, maar na Theo Maassens “Oh, die met Whoopie Goldberg?“-grap was ik volledig om en hoorde ik mezelf meerdere keren hardop lachen om deze nieuwe van Steffen Haars en Flip van der Kuil, de regisseurs van New Kids Turbo én New Kids Nitro. En als je weet dat ie van de makers van New Kids is, dan zie je toch zeker een erg stevig opgaande lijn na hun eerdere ‘kutten-om-te-kutten’-films. Als je de film echter als bromance of als romantische komedie naast andere (Amerikaanse) films legt, dan is er zeker ook wel wat aan te merken hoor, alhoewel ik die lichte kritiek aardig laat vallen als ik terugdenk aan Sylvia Hoeks’ rol…

Het verhaal
Natuurlijk is haar rol geschreven door Steffen en Flip, dus dat ze de voor mannen vrijwel perfecte chick speelt is natuurlijk niet zo verwonderlijk (ik vergelijk het weer met Liv Tylers rol in Kevin Smiths Jersey Girl). Maar Hoeks’ Anna komt natuurlijk pas in beeld nadat het beeld van de twee broers Max (Tim Haars) en Jules (Daniël Arends) duidelijk is neergezet. Natuurlijk wordt “het kleurtje” van Jules met een Simon-achtige eerlijk-/oprechtheid uitgelegd, maar wat belangrijk is: de broers zijn al van jongs af aan vastbesloten om altijd bij elkaar te blijven en nooit, maar dan ook nooit, een vrouw daar tussen te laten komen.

Bro's Before Ho's: Huub Smits, Sylvia Hoeks en Tim Haars

Jaren later wonen ze inderdaad nog altijd bij elkaar (met huisgenoot Henry van Loon (voor de kenners van z’n stand-up werk: “Van Henry van Loon-entertainment!“)) en werkt Jules in een supermarkt en Max in de videotheek onder het appartement waar ze wonen. ’s Avonds struinen ze de kroegen en clubs af, op jacht naar gewillige vrouwelijke slachtoffers, om die de volgende ochtend weer resoluut eruit te schoppen. Jules krijgt meestal het mooie meisje, terwijl Max genoegen neemt met “die vaak lelijke vriendin” die mooie meiden schijnbaar altijd bij zich hebben.
Maar dan verschijnt Anna afzonderlijk in hun levens, en dat is het begin van flink wat verliefdheid én ellende…

Liefde voor film(maken)
Alles aan Bro’s Before Ho’s straalt een liefde voor het maken van film uit. De mannen achter New Kids begonnen dan wel als kutjochies die hun capriolen graag op video vastlegden, maar ze tonen met Bro’s Before Ho’s volgens mij voor het eerst dat ze het vak ook wel serieuzer willen gaan nemen. Nu moet je dát natuurlijk ook weer niet al te serieus nemen, want de film blijft lang vooral één aaneenschakeling van gruwelijk lompe grappen. Hierbij worden ze overigens ontzettend geholpen door mannen als Henry van Loon, Theo Maassen en Daniël Arends, die allen eerder doorbraken als cabaretiers dan als acteurs (waarbij Arends nog het meest ‘ongemakkelijk’ overkomt als acteur, btw).

Bro's Before Ho's: het beste baantje in de wereld..??

Persoonlijk…
Maar die liefde voor film voel je ook in het gebruik van een videotheekbaantje in de film. Een videotheek overigens, waar stiekem vrijwel enkel posters van de betere films hangen. En die lompe grap over het vragen naar de nieuwste films door een stel opgeschoten kutmannekes om deze dan thuis te gaan downloaden, die herinner ik me vrijwel letterlijk nog wel van m’n voormalige baantje. Wat overigens niet het enige moment was dat Bro’s Before Ho’s bijna ‘eng’ persoonlijk werd. Want niet alleen vertelt de film een ‘romantisch’ verhaal over een videotheek (met de naam van mijn favoriete videotheek als tiener!) en één van z’n medewerkers, en ken ik buiten mezelf weinig anderen die dolfijn Flipper na kunnen doen (zoals Huub Smits “oversekste autist” in de film doet), maar zelfs m’n echte naam komt op een erg grappige manier voorbij. Kreeg bijna het gevoel dat dat wel eens iets te maken zou kunnen hebben met het feit dat ik één van de script editors ken (en ooit body double voor hem was in een andere Nederlandse film?).

Cast
Ik moet (wederom) eerlijk toegeven: Sylvia Hoeks maakt het voor mij vrij lastig om de film objectief te beoordelen (als dat niet al een contradictio in terminus is), want ze is perfect gecast als babe die met gemak elke vriendschap kan bedreigen. Bij Huub Smits’ rol kan ik me niet voorstellen dat Robert Downey Jr.’s opmerking in Tropic Thunder: “Never go full retard!” niet enkele keren voorbij is gekomen. Tim Haars blijkt van alle new kids toch wel de meeste potentie als acteur te hebben. Want dat het niet lastig was me met hem te identificeren lag echt niet alleen aan eerdergenoemde “eng persoonlijke” redenen, dat is ook een kwaliteit van hem als acteur.
In bijrollen komen vele bekende koppen voorbij, waarbij natuurlijk vooral Henry van Loon en Theo Maassen opvallen. Bij Ton – Matterhorn, Plan C – Kas lijkt het wel alsof elke rol voor hem geschreven wordt, want ook als gefrustreerde vader van Max en Jules kan ik me geen betere acteur voorstellen dan hem. Maar ook Birgit Schuurmans rol als erotisch danseres valt meer dan op…

Final credits
Ja, op het moment in de film dat Schuurman voorbijkwam vergat ik ook heel even dat Bro’s Before Ho’s van de New Kids-mannen was, want toen dacht ik heel even dat ik naar de nieuwe film van haar man, Arne – Black Out – Toonen, zat te kijken. Daarmee wil ik overigens meer zeggen over de ‘groei’ van Haars en Van der Kuil, dan dat ik daar Toonen mee tekort wil doen hoor. Want ondanks de onbalans in het begin van de film, waar vooral grappen achter elkaar zijn geplakt, daar greep de heerlijk lompe humor en dat vleugje romantiek me zo halverwege toch aardig stevig bij m’n spreekwoordelijke ballen, om die niet meer los te laten tot ik voorbij de hilarische aftiteling nog altijd beduusd was vanwege die enge hoeveelheid raakvlakken met m’n eigen leven…

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt2947832

Reageer met je Facebook-account

1 Comment for this entry

Geef een reactie