Maniac (2012)

8 juli 2013

Voor liefhebbers van gruwelijk-grof-en-goed-in-beeld-gebracht geweld is Maniac waarschijnlijk de nummer 1-film van het jaar. Daarnaast zit de film cinematografisch behoorlijk goed in elkaar en voelde ik aan het begin van de film wel een interessante ‘test’ van m’n geweten, want ik wilde me wel mee laten voeren in de nachtelijke jachtpartijen die Elijah Wood in Maniac uitvoert. Maar uiteindelijk is Maniac toch vooral ook één grote les in ONSUBTILITEIT, zowel in hoe het geweld wordt neergezet (wat in een genrefilm overigens juist mag(/moet?)), maar vooral ook qua thematiek. En dat haalde de film voor mij volledig onderuit, als ik eerlijk ben…

Het verhaal
Vanaf de sterk van Drive afgekeken openingsscène is het al duidelijk: Frank (Wood) jaagt op vrouwen om ze daarna grof te vermoorden en ook nog van hun scalp af te helpen. De reden zal een jeugdtrauma zijn, want al snel gaat z’n voice-over tekst over z’n moeder en over hoe hij worstelt met het doden van al die vrouwen. Inderdaad: lekker onsubtiel, want dat hij aan het worstelen is, dat zie je aan alles. Maar dan ontmoet hij fotografe Anna, en met haar lijkt hij echt een band op te bouwen. Zij zoekt namelijk authentieke paspoppen, en Frank heeft de sowieso al licht verontrustende baan van paspop-reparateur. Dat sommige paspoppen wel wat bebloed haar opgeplakt krijgen en zelfs in z’n slaapkamer opduiken toont eens te meer dat er iets met Frank aan de hand is. Want mocht je een IQ van onder de 40 hebben, de makers willen wel dat ook jij begrijpt dat de titel van de film betrekking heeft op Frank…

Kritiek
En daar wrong de film dus écht bij mij. Zeker doordat ik best wel lichtelijk geïntrigeerd was, omdat ik me wel wat mee liet voeren in z’n jacht. Maar ook omdat de sfeer van de film af en toe zo creepy en naar is, dat ik de film een paar keer echt af heb willen zetten. Ik hou namelijk helemaal niet echt van grof getoond (martel)geweld, en zeker doordat een groot deel van de film vanuit het gezichtspunt van Frank is gefilmd, zit je er ook echt letterlijk bovenop. En dat leverde bij mij dus flink wat wegkijkmomenten op…

Maar de film leek dus aardig intrigerend. En ik schreef “leek”, omdat de film ook qua resolutie gewoon te simpel en te makkelijk aanvoelt. Ik zat tot het einde te hopen op iets verrassends, uitdagends of zelfs verwarrends, maar het was allemaal te triviaal. Alsof er qua diepgang gewoon niet meer in de makers zit/zat. Iets wat overigens helemaal niet erg is, want ik geniet net zo vaak van lekkere simpele films, maar maak zo’n slasher-film dan wat intrigerender door juist dingen weg te laten, niet door ze ook nog eens extra in de voice-over te verduidelijken…

Final credits
Fans van zieke in-your-face horror zullen deze film zeker de moeite waard vinden, verwacht ik. Ik vroeg me oprecht ook een paar keer af hoe ze sommige shots en acties in hemelsnaam voor elkaar hebben gekregen, want het leek af en toe echt alsof ‘Frodo’ in mensenvlees snijdt. Dus ook voor mensen met een voorliefde voor special fx make-up zeker een aanrader (Greg Nicotero werkte ook mee aan de film). Zie daarvoor ook dit YouTube-filmpje (vol met spoilers overigens..!).
Verwacht je van film echter iets meer, dan zal deze bij jou waarschijnlijk ook aardig wringen. Ik moet wel melden dat ik William Lustigs origineel uit 1980 niet ken, dus hoe deze versie zich tot het origineel verhoudt weet ik niet. En ik moet ook zeker toegeven dat de POV-keuze in sommige scènes ontzettend goed werkt. Dat ik een paar keer echt weg moest kijken zal voor die hard horrorfans waarschijnlijk juist als een groot compliment klinken, wat het op dat vlak misschien ook wel is.

Maar ik was uiteindelijk dus aardig teleurgesteld, omdat ik duidelijk meen te voelen dat de thematiek (uit het origineel?) wat te hoog gegrepen was voor deze makers, en daardoor juist zo onsubtiel over komt, omdat ze het ‘vermogen’ niet bezitten om op dat niveau te opereren. En dan ineens voelen die openings- en slotscène, die duidelijk geïnspireerd zijn door Nicolas Winding Refns Drive, ook een beetje wannabe/zielig aan…

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt2103217

Reageer met je Facebook-account

1 Comment for this entry

Geef een reactie

Previous Post
«