Allereerst: ik trek enge films eigenlijk niet echt.
Allertweet: Paranormal Activity is een sterk staaltje marketing, want éng is deze film zeker niet.
Dus je kunt denken: “Hey, dan zul jij ‘m wel gaaf gevonden hebben”, but then you’re wrong. Was ie maar eng geweest, en was ik maar van m’n stoel gesprongen van het schrikken, maar er zit misschien één eng shot in de hele film. Wat een teleurstelling..!

Paranormal Activity staat te boek als de film die relatief gezien het meeste geld ooit heeft opgebracht. De film kostte twee jaar geleden (!) schijnbaar $ 15.000,- om te maken, en heeft nu (di. 3 nov. ’09) al $ 84,8 miljoen opgebracht..!!! Dat is dus 5653x zoveel opbrengsten als kosten. Ter vergelijking: Titanic kostte ongeveer $ 200 miljoen om te produceren, dus om relatief gezien net zo succesvol te zijn geweest, had die dus zo’n 1100 miljard dollar op moeten brengen. Daarmee had James Cameron in één keer het begrotingstekort van de VS op kunnen lossen 😉 .
Haha, kijk eens hoeveel moeite ik doe om deze recensie te vullen…

Het irritante aan Paranormal Activity is dat in de trailer een publiek wordt getoond dat meerdere malen keihard schrikt. Dit lijken echte beelden uit echte bioscopen, maar schijnbaar zijn dat ook acteurs. En, als je de film gezien hebt, dan weet je dat er maar één echt enge scène (lees: shot) in de film zit. De “scariest movie of all time”-quote op de poster doet je verwachtingen ook compleet omhoog knallen, en daarom zal deze film ook wel zoveel geld opbrengen. Maar zoals ik al zei: de film valt zwaar tegen..!

Okay, er zitten misschien twee of drie creepy scènes in de film, maar éng, no way. De begintekst en het ontbreken van een aftiteling geven de film wel een authentieker gevoel (dus dat je net denkt dat het ‘found footage’ is), maar dat redt de film helaas niet.

Paranormal Activity: marketing – publiek: 1 – 0.

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt1179904

Reageer met je Facebook-account

Geef een reactie